Merking av reklame i sosiale medier (kort versjon)

Legger du ut reklame på dine profiler i sosiale medier og på blogg? Slik holder du deg innenfor loven.

Bildet viser en mobiltelefon med mange sosiale medier på.

Hva må du merke?

Du må merke alt som kan fremme salg av et produkt eller en tjeneste for en næringsdrivende, og som du legger ut fordi du får betalt for det, eller fordi du får andre fordeler ved å eksponere det. Eksempler på reklame som skal merkes:

  • Du får betalt for å legge ut noe om et produkt eller en næringsdrivende.
  • Du får låne noe, får delta på noe, får ting gratis eller får en tjeneste eller en reise gratis eller med rabatt, mot en forventning om at du eksponerer dette på vegne av en næringsdrivende.
  • Du har en generell avtale om å være «ambassadør», «samarbeidspartner» eller liknende.
  • Du har konkurranser eller «giveaways» for en næringsdrivende.
  • Du bruker annonselenker. Da skal både innlegget og lenkene merkes.
  • Du fremmer salg av varer eller tjenester som du selv har en interesse i, altså egenreklame.

Hvordan skal du merke?

Alle skal kunne oppfatte at det er reklame før eller samtidig som de ser det du har lagt ut. Dette innebærer:

  • At merkingen må ha fremtredende plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse.
  • At du må bruke tydelige ord som «reklame» eller «annonse».
  • At det må være tydelig hvem du reklamerer for.
  • At merkingen også skal være tydelig når innlegg med reklame blir delt i andre medier.

 

Illustrasjon som viser en person som poster en reklame på bloggen sin som er tydelig merket som reklame.

 

Hvor gjelder disse kravene?

Kravene gjelder for alle sosiale medier som blogg, Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat m.fl. For videodelingstjenester som YouTube – se Medietilsynets Veileder til youtubere og videobloggere om merking av reklame eller Quick guide: Merking av reklame på YouTube og videoblogg.

Har du flere spørsmål?

Følg loven!

Annonsører, nettverk og reklamebyråer som du samarbeider med har også ansvar for at loven følges. Forbrukerombudet og Markedsrådet har hjemmel til å forby ulovlig markedsføring, og kan ilegge overtredelsesgebyr.

Tilbake til toppen