Ulovlig med dyre spesialnummer til kundeservice

03.03.2017 — EU-domstolen har slått fast at næringsdrivende ikke kan henvise kundene sine til kostbare spesialnummer når de skal kontakte kundeservice. Forbrukerombudet er fornøyde med avgjørelsen, som vil komme norske forbrukere til gode.
Bildet viser en hvit iPhone med svart skjerm som ligger på et mørkt underlag.

STORE TELEFONREGNINGER: For mange forbrukere har telefonregningen blitt stor etter at de har ringt til kundeservice. FOTO:  pixabay.com

Femsifrede nummer og andre spesialnummer, skal i teorien gjøre det enklere for forbrukerne å ta kontakt med kundeservice hos selskapene de er kunde hos. Men for mange forbrukere har telefonregningen blitt stor etter at de har ringt opp slike numre.

Har ventet på avklaring

Allerede høsten 2015 konkluderte Forbrukerombudet med at næringsdrivende ikke kan henvise kundene til dyre spesialnummer når de skal kontakte kundeservice hos selskapet de er kunde hos.

Da det kort tid senere ble klart at denne problemstillingen skulle opp for EU-domstolen, valgte vi imidlertid å vente på domstolens avklaring før vi gikk videre med saken.

I går kom EU-domstolen med sin avgjørelse og det er gledelig å se at den har kommet til en konklusjon som vi er enige i. Det er nå avklart at forbrukere ikke skal være nødt til å ringe til kundeservice på dyre spesialnummer.

– Dette er en viktig avgjørelse for forbrukerne som slipper store ekstraregninger når de tar kontakt med kundeservice, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Bransjen må følge opp

Nå som EU-domstolen har kommet med sin konklusjon, vil Forbrukerombudet følge med på at de næringsdrivende følger kravene.

– Vi forventer at bransjen retter seg etter kravet, og tilbyr kundene et kundeservicenummer som det ikke koster mer å ringe til enn vanlige telefonnumre. Er du kunde et sted og trenger hjelp, skal det ikke koste deg dyrt å få den kundeservicen du har krav på, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Det er markedsføringslovens §11 tredje ledd som etter norsk lov forbyr næringsdrivende å henvise forbrukere til å ringe kundeservice på dyre spesialnumre. Den sier at det i næringsvirksomhet er «forbudt å henvise forbrukere som skal ta kontakt med den næringsdrivende i forbindelse med en inngått avtale, til et telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst».

 

22.05.2017

Viktig med forbrukerbeskyttelse i delingsøkonomien

Forbrukerombudet mener Delingsøkonomiutvalget har kommet med gode forslag for å styrke forbrukerbeskyttelsen i delingsøkonomien. Det er også behov for vern av forbrukere som benytter de mange nye delingsplattformene som dukker opp.