Er telefonsalg virkelig redningen?

09.02.2017 — – Å ringe personer som ikke ønsker å bli kontaktet på telefon er ingen levedyktig forretningsmodell. Hvis dette er avisbransjens livbøye, frykter jeg at avisdøden er nærmere enn antatt, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i dette debattinnlegget.
Bildet viser forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth

SETT KUNDEN FØRST: Knytt heller gode kundeforhold til abonnentene dine, slik at de ønsker å høre fra deg når du har et godt tilbud til dem, er forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseths råd til redaktøren

Sjefsredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen mener et forbud mot telefonsalg til kunder som har reservert seg vil være «et alvorlig anslag mot muligheten for å utvikle nye forretningsmodeller». Dette «legger stein til byrden for utsatt journalistikk», hevder de, og mener forslaget vil føre til at fem av seks av Aftenpostens magasiner må legges ned. Her mener jeg det er behov for en virkelighetsorientering.

Ifølge forslaget, som nå skal behandles i Stortinget, skal telefonsalg fortsatt være lov. Avisbransjen og andre bransjer kan fortsatt ringe til alle som ikke har reservert seg mot telefonsalg. Endringene regjeringen nå foreslår er i hovedsak bare en klargjøring av regelverket, som sikrer at de som har reservert seg mot telefonsalg, faktisk skal slippe å bli kontaktet. Fra næringsdrivende som forbrukere har et kundeforhold til skal de også slippe telefonhenvendelser, med mindre de har gitt klart uttrykk for at de ønsker denne typen henvendelser.

Påtrengende og irriterende

Undersøkelser fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) og våre egne klagetall viser med all tydelighet at mange opplever telefonsalg som en påtrengende og irriterende form for markedsføring. Oppringingen kommer kanskje rett inn på kjøkkenet ditt mens du står med hodet over middagsgryten, og er opptatt med helt andre ting enn hvilket nytt magasin du skal abonnere på.
Mange synes det er vanskelig å si nei, når de blir møtt av en ivrig og overbevisende selger. Derfor har over to millioner nordmenn reservert seg mot telefonsalg. Vi mener de fortjener å bli respektert.

Den eneste reelle endringen dette forslaget vil få for avisbransjen er at de nå må spørre kundene sine om de ønsker å bli kontaktet på telefon, og respektere dem som ikke vil dette. Det er foreslått en seks måneder lang overgangsordning hvor bedriftene kan avklare med kundene om de fortsatt ønsker å motta telefonsalgssamtaler, selv om de har reservert seg mot telefonmarkedsføring. Dette gir avisene både tid og rom til å sikre at de som sier ja til å bli kontaktet, fortsatt kan bli det. I tillegg har virksomhetene mange andre kanaler hvor de kan kontakte kundene sine med gode tilbud, blant annet SMS, e-post, Facebook og egne abonnementsportaler. Og de kan fortsatt ringe kundene, dersom det gjøres endringer i kundeforholdet som kundene må kjenne til.

Vil ikke bli kontaktet

Til SIFO svarer rundt 50 prosent av befolkningen at de liker svært dårlig eller ganske dårlig å bli kontaktet på telefon av bedrifter de har et kundeforhold til. Dette er den delen av befolkningen som trolig sier nei, eller slenger på røret når de blir kontaktet av en telefonselger fra Aftenposten eller Fædrelandsvennen. Hvorfor ønsker avisene å tviholde på retten til å kaste bort både sin egen og andres tid på å ringe til nettopp disse?

Knytt heller gode kundeforhold til abonnentene dine, slik at de ønsker å høre fra deg når du har et godt tilbud til dem. Det vil være en mye sikrere livbøye og en langt bedre forretningsmodell enn å ringe til personer som ikke ønsker det.

 

Innlegget sto først på trykk i Aftenposten 09.02.2017. 

23.11.2017

Vil vite kva drosjeturen kostar på førehand

Kundane må få vite kva drosjeturen kostar før dei set seg i bilen, meiner Forbrukarombodet. Ombodet ønsker også meir prisinformasjon på nett og på plassar passasjerane ferdast.