Telefonsalg og uønsket reklame

Mange forbrukere blir utsatt for uønsket kontakt fra næringsdrivende i hverdagen. Det er strenge og klare regler for når en næringsdrivende kan kontakte en forbruker, for eksempel på telefon, e-post og per post.

Hva gjør vi?

  • Vi opplyser forbrukere om hvordan de kan forhindre uønsket reklame.
  • Vi arbeider for at næringsdrivende respekterer forbrukernes ønske om ikke å bli kontaktet.
  • Vi sørger for at næringsdrivende gir forbrukerne god informasjon før avtale inngås.

Viktig å vite

Telefonsalg

  • Over 2 millioner personer har reservert seg i Reservasjonsregisteret.
Kilde: Reservasjonsregisteret
02.03.2017

Retten til egen tid

DEBATT: I stedet for å klage på begrensede muligheter til å ringe kunder som ikke ønsker det, bør bransjen bruke tiden på å sikre seg samtykke fra kundene sine, skriver forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i dette debattinnlegget.

Fagpersoner