Strengere regler for telefonsalg

16.12.2016 — Forbrukerombudet støtter regjeringens forslag om innstramminger i reglene for telefonsalg. – Forbrukerne sikres med dette en mer effektiv beskyttelse mot uønskede salgshenvendelser, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
Bildet viser person som taster på en mobil

GODE FORSLAG: Endringene regjeringen foreslår vil sikre at det er forbrukernes reservasjon som blir respektert.

Regjeringen la i dag fram et forslag til innstramminger i reglene for telefonsalg. Det foreslås at salg over telefon uten forhåndssamtykke fortsatt skal være lov, men forbrukernes reservasjon må i større grad respekteres.

– Vi er glade for endringene som er skissert. Mange opplever telefonsalg som en påtrengende form for markedsføring og reserverer seg mot dette. Da oppleves det særlig frustrerende å bli oppringt, når man aktivt har frabedt seg slik markedsføring, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Har tolket unntakene for vidt

Næringsdrivende har i dag mulighet til å kontakte reserverte forbrukere i et «eksisterende kundeforhold» eller dersom forbrukeren har bedt om å bli kontaktet.

Klager Forbrukerombudet mottar viser at unntakene har blitt tolket for vidt. For eksempel ved at næringsdrivende arrangerer konkurranser på nett hvor forbrukerne ved å delta aksepterer å bli ringt opp av et stort antall næringsdrivende.

Må ha takket ja

Videre foreslår regjeringen å gjøre det ulovlig for kommersielle bedrifter å drive telefonsalg til eksisterende kunder som har reservert seg, med mindre forbrukeren har bedt om det.

– Endringene vil sikre at det er forbrukernes reservasjoner som blir respektert, og at telefonsalg kun skjer til de som faktisk ønsker det. Det er veldig viktig, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Forslaget legger også opp til flere forbedringer for forbrukerne:

  • Det skal være tydelig hvem som ringer deg. Dersom du søker opp nummeret, skal du få opplyst hvilken bedrift som har ringt. Selskapene bak kan ikke lenger bare opplyse at «nummeret er brukt til telefonsalg».
  • Frivillige organisasjoner kan fortsatt ringe til eksisterende givere. Men i forslaget klargjør man hva en «eksisterende giver» er.
  • Frivillige organisasjoner kan ikke lenger sende ut en forespørsel om støtte som ser ut som et krav om betaling.
23.11.2017

Vil vite kva drosjeturen kostar på førehand

Kundane må få vite kva drosjeturen kostar før dei set seg i bilen, meiner Forbrukarombodet. Ombodet ønsker også meir prisinformasjon på nett og på plassar passasjerane ferdast.