Se opp for spam bak lukene

30.11.2016 — Husk at digitale kalendere i sosiale medier kan by på overraskelser av den negative sorten.
FRISTENDE: Mange næringsdrivende lokker med fine førjulsgaver bak lukene. Men sjekk hva du takker ja til før du melder deg på julekalenderene.

FRISTENDE: Mange næringsdrivende lokker med fine førjulsgaver bak lukene. Sjekk likevel hva du takker ja til før du melder deg på julekalenderene.

Digitale julekalendere frister gjerne med flotte premier. Men ofte sitter forbrukerne igjen med spam og reklame i stedet for ny flatskjerm eller mobiltelefon.

– Det er populært med ulike julekalendere, men mange av dem har bare spam i lukene. Det er viktig å være kritisk til konkurranser på nettet, sier fagdirektør Tonje Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Bidrar til «spam-databaser»

Konkurransene lokker ofte med at de er gratis, men du betaler likevel for å delta – med kontaktopplysningene til deg og vennene dine.

Det er ulovlig med direktemarkedsføring på e-post og SMS om forbrukeren ikke har godkjent dette på forhånd eller er eksisterende kunde hos bedriften. Mange næringsdrivende oppretter derfor konkurranser hvor du må godta å motta slik reklame for å delta.

I tillegg blir kontaktopplysningene gjerne solgt videre til andre næringsdrivende som også sender deg markedsføring. Det er dermed svært vanskelig for forbrukeren å gjenvinne kontrollen over personopplysningene når de først er på avveie.

– Selv om du har rett til å trekke tilbake et samtykke til å motta markedsføring, er ikke dette bestandig så lett i praksis. Opplysningene kan være spredt til mange ulike næringsdrivende, sier Skjelbostad.

Verst på Facebook

På Facebook er det flust av useriøse konkurranser hvor premiene ikke engang eksisterer. Mange av konkurransene misbruker også navnene til kjente firmaer som ikke har noe med disse å gjøre.

– På Facebook er det dessverre mye svindel og forbrukere bør tenke seg godt om før de liker og deler konkurranser, sier Skjelbostad.

Ditt enkle Facebook-«like» gir også den næringsdrivende profilering hos vennene dine gjennom deres nyhetsstrøm. Slik kan næringsdrivende markedsføre seg uten at det stilles samme krav til samtykke som ved markedsføring på e-post eller SMS.

Sjekk dette før du deltar:

  • Les vilkår og betingelser nøye før du godtar dem.
  • Forutsetter deltakelse at du blir kontaktet med tilbud fra den næringsdrivende eller samarbeidspartnere?
  • Undersøk hvem som egentlig står bak konkurransen
  • Vær på vakt dersom du må gi fra deg mye informasjon om deg selv for å delta

 

22.05.2017

Viktig med forbrukerbeskyttelse i delingsøkonomien

Forbrukerombudet mener Delingsøkonomiutvalget har kommet med gode forslag for å styrke forbrukerbeskyttelsen i delingsøkonomien. Det er også behov for vern av forbrukere som benytter de mange nye delingsplattformene som dukker opp.