Russ 2014? Her er gode råd om russeutstyret

11.03.2014 — Skal du være russ i år? Da har du sikkert bestilt russeutstyret for lenge siden, og i disse dager er det tid for levering. Men hvordan bør du betale? Og hva gjør du hvis russeklærne ikke passer? Vi gir deg svaret.
russebukse. Foto

Russeutstyret kommer i disse dager, og da er det greit å vite hva du skal gjøre om russebuksa ikke passer.

Forbrukerombudet har noen gode råd til årets russ nå som levering av russeutstyret er like rundt hjørnet.

Betal hele beløpet med det samme

Begge de største russeleverandørene tilbyr flere ulike betalingsmåter, etter at Forbrukerombudet krevde endringer i betalingsløsningene for russeutstyr i 2011. For det første kan du betale med faktura samtidig som du får utstyret. Gjør du det, har du bedre sikkerhet dersom leverandøren for eksempel skulle gå konkurs før varene er levert.

Forbrukerombudet kjenner til at det også er mulig å dele opp betalingen, slik at du bare betaler en liten del av totalbeløpet når varene blir levert. Selv om dette kan være fristende, er det lurt å betale hele beløpet med det samme.

– Betaler du bare minimumsbeløpet hver måned, blir russeutstyret fort dyrere enn planlagt. Kjøper du for eksempel russeutstyr for rundt 1000 kroner, blir den totale summen godt over 2000 kroner hvis du deler opp betalingen over et år, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Russen har også angrerett

Viser det seg at russedressen ikke passer, eller at designet ikke er slik du hadde håpet på, kan du som oftest bruke angreretten din. Enkelte leverandører har i tillegg en tre måneders bytte- og returrett.

Skal du angre på en vare, må den være i tilnærmet samme stand som da du mottok den. Du kan for eksempel ikke returnere russebuksen etter at du har satt på strykemerkene. Skolegensere, russekort og russelappen er spesiallaget og kan ikke videreselges til andre russ. Derfor er det også begrenset angrerett på disse varene.

Du skal motta et angrerettskjema sammen med russeutstyret ditt. Vil du bruke angreretten din, må du sende angrerettskjemaet og varene tilbake til leverandøren senest 14 dager etter at du mottok dem. Benytter du angreretten, er det du som må betale returkostnadene.

Selv om angrefristen har gått ut, har du selvsagt rett til å klage på varen dersom den har feil eller mangler. Da kan du bruke et av Forbrukerrådets klagebrev, som du finner her.

23.11.2017

Vil vite kva drosjeturen kostar på førehand

Kundane må få vite kva drosjeturen kostar før dei set seg i bilen, meiner Forbrukarombodet. Ombodet ønsker også meir prisinformasjon på nett og på plassar passasjerane ferdast.