Netthandel

Forbrukervernlovgivningen stiller strenge krav til næringsdrivende som driver nettbutikk. Det er viktig at disse kravene følges, slik at forbrukerne kan handle enkelt og trygt på nett.

Hva gjør vi?

  • Vi fører tilsyn med at næringsdrivende følger angrerettloven og markedsføringsloven
  • Vi informerer og veileder om ehandelsloven
  • Vi driver opplysende arbeid for å hindre at forbrukere blir lurt på nett

Viktig å vite

  • Nettsvindel

    Forbrukere blir jevnlig forsøkt svindlet gjennom ulike typer henvendelser på nett. Les mer om metodene for nettsvindel.

  • Useriøse nettbutikker og falske merkevarer

    Markedsføring av falske merkevarer florerer på nettet, særlig i sosiale medier. Du kan selv kjenne igjen en useriøs nettbutikk hvis du vet hva du skal se etter.

Visste du at

  • Det var 35 prosent flere som netthandlet flere ganger i måneden i 2015 enn året før.
(Kilde: Brings e-handelsrapport 2015)
28.03.2017

Advarer mot e-postsvindel

Forbrukerombudet får mange klager på kreative svindlere på jakt etter kortinformasjon og viktige brukernavn og passord. Skatteetaten, Posten, Telenor og en rekke norske banker er blant aktørene som har fått navnene sine misbrukt i det siste.

Fagpersoner