Leasingmarkedsføring utfordrer loven

09.02.2017 — Forbrukerombudet har kontrollert markedsføring fra 13 selskaper som tilbyr leasing av bil eller billån. Syv aktører har fått beskjed om å endre markedsføringen, det er en liten nedgang fra forrige gjennomgang.
Bildet viser halve baksiden av en sort bil.

MANGELFULLE OPPLYSNINGER: Selskapene har til felles at de gir mangelfulle opplysninger om pris, eller unnlater å opplyse om bindingstid i forbindelse med annonsering av leasingavtaler. FOTO: pixabay.com

AS Financiering, Bilia, Opel Norge, Bildeal.no, Auto Elite Oslo, Mobile Oslo og Mercedes er de syv selskapene som denne gangen har mottatt brev fra Forbrukerombudet.

Selskapene har til felles at de gir mangelfulle opplysninger om pris, eller unnlater å opplyse om bindingstid i forbindelse med annonsering av leasingavtaler.

Oppgir kun månedspris

Forbrukerombudet har sjekket annonsemarkedet for leasing og billån i papiraviser, nettaviser, nettsiden finn.no og på bilforhandleres hjemmesider. Ombudet fant blant annet at flere aktører kun oppgir månedspris i sine annonser uten andre opplysninger, som for eksempel startleie og etableringsgebyr. Til sammen kan disse beløpene utgjøre over 30 prosent av prisen du faktisk skal betale for å lease bilen.

– Det er viktig at alle vesentlige opplysninger om pris kommer klart fram i markedsføringen. Hvis ikke skapes det et urealistisk bilde av hva det faktisk koster å lease en bil, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Dette er tredje gang Forbrukerombudet slår ned på ulovlig markedsføring av leasing.

Les også: Slår ned på ulovlege leasingreklamar

Prisopplysninger må være tydelige

Flere av aktørene oppgir prisopplysninger i veldig liten skrift. I enkelte tilfeller er det nærmest umulig å lese hva som står.

– Det er en gjennomgående tendens at prisopplysninger er skrevet med liten skrift. Det er jo litt rart, dersom selskapene mener de har et godt tilbud å komme med, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Et minstekrav er at alle opplysninger i en annonse skal være lesbare. Forbrukerombudet har observert at dette minstekravet ser ut til å ha gått i glemmeboka hos flere av aktørene. Til tross for at alle prisopplysninger bør gis med omtrent samme tydelighet, er ønsket om å fremheve den mest gunstige delen av prisen sterkest. Det ligger et forbedringspotensialet hos flere av aktørene når det kommer til tydeliggjøring av prisopplysninger.

De syv aktørene har fått en frist på to uker til å endre eller fjerne markedsføringen. Flere av aktørene har meldt tilbake at de vil innrette seg etter kravene.

28.03.2017

Advarer mot e-postsvindel

Forbrukerombudet får mange klager på kreative svindlere på jakt etter kortinformasjon og viktige brukernavn og passord. Skatteetaten, Posten, Telenor og en rekke norske banker er blant aktørene som har fått navnene sine misbrukt i det siste.