Kredittkort for LO-medlemmer markedsført uten prisinformasjon

03.11.2017 — Forbrukerombudet har bedt LO endre markedsføringen av et kredittkort til egne medlemmer. Viktige prisopplysninger er utelatt mens kulturopplevelser og gratis betalingsforsikring har fått en fremtredende plass.
Grått kredittkort med Mastercard-logo plassert på skrå i bilde. Tekst øverst til venstre: Velg kredittkortet vi går god for. Under dette er det en rød firkant der det står klikk her.

KLIKK HER: Kortet er lett å bestille, men prisen for å bruke det er ukjent. (Foto: Skjermdump fra annonse)

Fagorganisasjonen LO har brutt reglene for kredittmarkedsføring i annonser for kredittkortet de tilbyr sine 900.000 medlemmer.

LO-medlemmene får en rekke tilbud gjennom fordelsprogrammet LOfavør, blant annet om kredittkortet LOfavør MasterCard. Kortet har blitt markedsført over lengre tid både på LOfavørs Facebooksider, egne nettsider og i annonser.

Flere goder, ingen pris

Forbrukerombudet har nå gått gjennom flere annonser og reklame for kortet, blant annet på Facebook og i Nettavisen, og slår fast at den mangler viktig og lovpålagt informasjon om pris. Kredittkortet kan bestilles enkelt ved å trykke på en rød firkant i annonsene – før man er gjort kjent med betingelsene for å bruke det.

Andre tilbud knyttet til kredittkortet er derimot tydelig fremhevet i annonsene. Man blir lovet gratis betalingsforsikring i tre måneder, eksklusiv tilgang til billetter til populære konserter og arrangementer, gratis avbestilling av reiser og dekning av egenandel ved skade på leiebil.

Ber LO endre

Etter at reglene for kredittmarkedsføring ble innskjerpet i sommer er det ulovlig å markedsføre slike fordeler uten at det gis minst like tydelige opplysninger om hva det koster å bruke kredittkortet. Men LO Favør har ikke opplyst om disse kostnadene i det hele tatt i flere av annonsene . Forbrukerombudet har derfor bedt LO stanse eller endre markedsføringen umiddelbart.

– Det er vesentlig at forbrukere får god informasjon om hva det koster å bruke kredittkortet og ikke blendes av løfter om rabatter eller andre fordeler, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

– Forbrukere møter massiv kredittmarkedsføring fra mange hold. Da er det uheldig at fagforeningen deres markedsfører kreditt på en ulovlig måte, sier Haugseth.

Endrer

‘’Velg kredittkortet vi går god for’’ sto det i en av annonsene for LOfavør Mastercard.

LO har nå gitt beskjed om at de vil endre reklamen.

Forbrukerombudet gjennomførte en større aksjon mot markedsføring av kreditt i september og fant en rekke lovbrudd.  Les mer

Les også: Markedsfører forbrukslån som egenkapital

 

 

 

23.11.2017

Vil vite kva drosjeturen kostar på førehand

Kundane må få vite kva drosjeturen kostar før dei set seg i bilen, meiner Forbrukarombodet. Ombodet ønsker også meir prisinformasjon på nett og på plassar passasjerane ferdast.