Kreative lokkemidler til boligkjøpere

06.10.2017 — Boligmarkedet har kjølnet, prisene synker og folk bruker lenger tid på å kjøpe. Når budene uteblir lokker stadig flere selgere med goder som bil og båt på kjøpet.

FOTO: DnB/Finn.no

Denne uken kunne Eiendom Norge opplyse at boligprisene falt med 1,6 prosent i september. Justert for sesongvariasjoner var nedgangen på 0,5 prosent. Nedgangen får boligselgere til å ty til nye grep.

Flere utbyggere og privatpersoner tilbyr ekstra goder på kjøpet – såkalt tilgift – for å boligen til å skille seg ut i mengden. Det kan dreie seg om en bil, en båt, en ipad eller annen tilleggsytelse – forhold som ikke først og fremst handler om selve boligen eller huset.

Da må man passe på at tilbudene ikke forvirrer mer enn de hjelper folk med å velge, sier Forbrukerombudet.

Bør brukes med varsomhet  

Markedsføringsloven åpner for bruk av tilgift som bil eller båt i markedsføringen, også ved salg av bolig.

– Betingelsene i loven er at vilkårene for å få tilleggsytelsen kommer tydelig frem, og at det er selve boligen – ikke tilleggsytelsen, som er i fokus.

Boligkjøp er en stor økonomisk avgjørelse, sier forbrukerombudet.

– Derfor er det viktig at markedsføringen dreier seg om boligens egenskaper og ikke preges for mye av andre forhold.

Flere eksempler i høst

I september måtte et boligselskap ta grep for å få fart på salget av elleve nye boliger utenfor Oslo. Bare tre av leilighetene hadde blitt solgt siden juni. Selskapet lokket med en BMW til en verdi av 285.000 til den neste som kjøpte. E24 skrev nylig om en boligselger på Mortensrud sørøst i Oslo som måtte finne på noe nytt etter tre visninger uten salg. Han bestemte seg til slutt for å la elbilen følge med på kjøpet, til en symbolsk sum på en krone.

Sakene viser det vi ofte erfarer:  at boligannonsene blir mer kreative når omsetningen går tregere, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Bruk tiden på boligens tilstand

– Det viktige for forbrukere som skal kjøpe bolig, er at de passer på å få informasjonen de skal ha og ikke lar seg forføre av tilbud som strengt tatt ikke har så stor økonomisk betydning.

– Boligen er den samme uansett hva som følger med på kjøpet, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

– Det er boligens tilstand forbrukerne må konsentrere seg om, og de må passe på å ikke legge for mye vekt på tilgiften når de skal kjøpe en bolig.

 

23.10.2017

Ulovleg reklame for skiutstyr

ThrustMe Skipack marknadsførar ein propellsekk som skal gi deg betre fart i skiløypa. Men utstyret er ulovleg å bruke i utmark. No må dei endre reklamen.