Ikke ditt forbrukerombud?

09.10.2017 — DEBATT: Det er naivt å tro at alle næringsdrivende skreddersyr markedsføringen til forbrukerens beste, skriver forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
Bildet viser forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth

Som forbrukerombud er det min oppgave å sikre en rimelig balanse mellom forbruker og kommersielle aktører, skriver forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Lars Erik Fjørtoft mener jeg skremmer forbrukerne unødig med å problematisere personopplysninger som brukes kommersielt i et innlegg i Dagens Næringsliv 4. oktober. Det er imidlertid ikke alle som har like stor kontroll over opplysningene som det Fjørtoft har.

Les også: Butikken ser deg

Manipulasjon

Visst kan det være behagelig og praktisk når kundeappen fra nærbutikken foreslår en middagsmeny og forteller deg at de har alle ingrediensene – til gode priser. Problemet dukker opp når den manipulerer deg til å kjøpe mer, eller noe annet enn du trenger, til priser som kanskje ikke er så gode som du tror.

Det er naivt å tro at alle næringsdrivende skreddersyr markedsføringen til forbrukerens beste. Går de for langt i å påvirke, kan de bryte markedsføringsloven. Det er her Forbrukerombudet trer inn.  Den nye forordningen GDPR er ikke tilstrekkelig til å hindre at butikken eller andre aktører i praksis forstyrrer oversikten du har over markedet.

Sikre balanse

Som forbrukerombud er det min oppgave å sikre en rimelig balanse mellom forbruker og kommersielle aktører. Det omfatter å minne næringslivet på at markedsføringsloven gjelder, også når de vil bruke personopplysninger for å skreddersy salgsbudskapet sitt.

Innlegget var først på trykk i Dagens Næringsliv.

13.12.2017

Forbrukerombudet skifter navn til Forbrukertilsynet

1. januar 2018 endrer Forbrukerombudet navn til Forbrukertilsynet. Samtidig får vi mer effektive verktøy for å stanse ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre brudd på forbrukervernlovgivningen.