Finans

Forbrukerombudet jobber særlig med betalingstjenester, lån og kreditt, privatleasing av bil og sparing.

Hva gjør vi?

  • Vi bidrar til at vilkår er rimelige, tilpasset bruksmåten og brukerne, og presenteres på en forståelig måte til forbrukere.
  • Vi fører tilsyn med markedsføring av finansielle tjenester for å sikre at reklamen ikke villeder forbrukere, men gir klar og tydelig informasjon om viktige momenter som f.eks. kredittkostnader eller risiko ved spareprodukter.
  • Vi arbeider for at nye produkter og tjenester holder seg innenfor lovens rammer og ikke svekker forbrukervernet. Vi forhandler med bransjeforeninger og enkeltaktører om standardkontrakter.

Viktig å vite:

Mobilbetaling

  • Antall som har benyttet mobilen ved betaling til humanitære formål økte fra 8% i 2013 til 19% i 2015.
Kilde: SIFO Survey: Forbrukstrender 2015
03.11.2017

Kredittkort for LO-medlemmer markedsført uten prisinformasjon

Forbrukerombudet har bedt LO endre markedsføringen av et kredittkort til egne medlemmer. Viktige prisopplysninger er utelatt mens kulturopplevelser og gratis betalingsforsikring har fått en fremtredende plass.

Fagpersoner