Brukeromtaler i markedsføring

Brukeromtaler er viktige når forbrukere skal orientere seg i markedet. Derfor må omtalene være til å stole på. Forbrukerombudet har utarbeidet en veiledning som viser næringsdrivende hvordan de kan bruke brukeromtaler og følge loven.

Brukeromtaler illustrasjon

Brukeromtaler eller kundevurderinger er en naturlig informasjonskilde når vi skal vurdere hvilken støvsuger vi bør kjøpe eller hvor vi bør gå ut for et bedre restaurantmåltid. I nye tjenester innenfor den såkalte delingsøkonomien er brukeromtaler viktige for å skape tillit mellom kjøper og selger. Omtalene styrker forbrukernes makt, fordi de flytter definisjonsmakten over hva som er bra og hva man bør styre unna  til forbrukerne.  Men dersom næringsdrivende jukser med omtalene, slik at et produkt eller en tjeneste fremstår som bedre likt enn den egentlig er, kan vi lett bli lurt til å kjøpe ting vi ellers ikke ville kjøpt.

Derfor har Forbrukerombudet utarbeidet veiledningen Brukeromtaler i markedsføring som viser næringsdrivende hvordan de unngår å bryte loven.

– Når man åpner opp for brukeromtaler, må man følge reglene i markedsføringsloven. Forbrukerne skal kunne stole på at det som står i brukeromtalene er skrevet av reelle forbrukere, og at det faktisk gir uttrykk for hva kundene mener, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Må slippe negative omtaler til

Første bud er at brukeromtalene må være skrevet av faktiske forbrukere. Næringsdrivende kan ikke skrive omtalene selv, eller betale andre for å skrive dem for seg. De kan heller ikke slette negative omtaler, kun fordi de er negative, eller ordne systemet for innsamling slik at kun positive omtaler slipper inn.

– Når næringsdrivende åpner for at kundene skal kunne si sin mening, må også de negative meningene slippe til. Hvis ikke skapes det et uriktig bilde av produktet, som kan villede kundene, sier Nergård.

Noen ganger gir næringsdrivende bort gratis produkter eller bruker konkurranser for å oppfordre folk til å legge inn brukeromtaler. Dersom en kunde har mottatt noe gratis i bytte mot å skrive en omtale, blir omtalen raskt regnet som reklame, og må merkes som reklame. Slike omtaler må ikke blandes sammen med ordinære omtaler.

– Det skal komme tydelig frem for leseren hva som er reklame og hva som er brukernes meninger, understreker Nergård.

Viktig initiativ

Initiativet får støtte fra forbrukerminister Solveig Horne.

– Jeg er opptatt av at forbrukerne har tilgang til god informasjon om varer og tjenester, slik at de kan ta riktige kjøpsvalg. Korrekte brukeromtaler kan bidra til å gi god veiledning, mens falske omtaler villeder forbrukerne og, i verste fall, undergraver netthandelen. Den nye veilederen gir god informasjon om hvordan brukeromtaler kan benyttes innenfor lovens rammer, og dermed ha en positiv verdi for både de næringsdrivende selv og forbrukerne, sier forbrukerminister Solveig Horne.

Følger opp med tilsyn

Forbrukerombudet forventer at bransjen følger loven, og vil følge opp med tilsyn for å sjekke at veiledningen blir fulgt.

– Dersom vi avdekker juks med brukeromtaler har vi myndighet til å forby markedsføringen og ilegge sanksjoner, sier Nergård.

20.09.2017

Barn som får ukjent regning i posten – her er Forbrukerombudets råd

Flere forbrukere opplever at barna deres får tilsendt pakker i posten med krav om betaling, uten at de har bestilt noe. Ikke betal - og protester på kravet, råder Forbrukerombudet.