Bruker barn til å spre spinner-reklame

12.07.2017 — Nettbutikken Stayclassy får barn til å sende reklame for spinnere til hele vennelista på Snapchat. Nå krever Forbrukerombudet at selskapet unngår slik markedsføring i framtiden.
Skjermdump av reklame for spinnere på Snapchat

ULOVLIG: Forbrukerombudet mener Stayclassy sin kampanje på Snapchat er svært påtrengende og en ren omgåelse av forbudet mot spam. 

«Har du lyst til å vinne en av disse spinnerne her, da må du holde inn snappe’n, trykke på den blå pilen og sende til alle dine venner». Det sier Stayclassy på en video de har lagt ut på Snapchat. Når videoen blir videresendt, blir også personene som mottar den oppfordret til å videresende til alle på vennelista, og til å følge Stayclassy på Snapchat.

Spinnere har blitt en farsott blant norske barn og unge. Snapchat er et populært medium for barn og spinner-reklamen retter seg utvilsomt mot denne målgruppen. Forbrukerombudet mener markedsføringen er ulovlig.

Frister med premier

– Markedsføringen frister med premier, har klare element av underholdning og oppfordrer barn til å sende reklamen videre til Snapchat-vennene. Næringsdrivende som markedsfører seg mot barn skal vise særlig varsomhet. Dette er et eksempel på det stikk motsatte, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Stayclassy understreker i reklamen at dersom du blir trukket ut som vinner, vil de sjekke at du har sendt videoen videre til alle Snap-vennene dine.

– Barn er ofte lojale, og mange har vanskelig for å si nei når venner ber dem om å videresende snapper eller følge et selskap på Snapchat. Løfter om premier og advarsler om at de sjekker at du har sendt reklamen til alle vil trolig ha sterk påvirkningskraft på barn, sier Haugseth.

Påtrengende og ulovlig markedsføring mot barn

Ombudet mener kampanjen er svært påtrengende og direkte og en ren omgåelse av forbudet mot spam. Barna som mottar reklamen i innboksen fra en venn, har ikke takket ja til å få reklame for Stayclassy.  Vi mener også at kampanjen bryter med forbudet mot skjult reklame.

– Når meldingen kommer fra en venn er det vanskeligere å identifisere og vurdere budskapet kritisk for mottaker – og det kan være vanskelig for barn å oppfatte at det er reklame de mottar, sier Haugseth.

Forbrukerombudet har bedt Stayclassy om å bekrefte at de ikke vil spre denne typen markedsføring i framtiden.

Selskapet har svart at de er uenige i Forbrukerombudets konklusjon. De skriver at de har kjørt en helt ordinær konkurranse i sosiale medier og at spinnere ikke er et produkt med særlig appell til barn.

– Her må de sette seg bedre inn i reglene. Vi forventer at de leser vår veiledning om markedsføring til barn, og innretter seg etter kravene i loven. Hvis ikke, kan det bli aktuelt med sanksjoner, sier Haugseth.

23.11.2017

Vil vite kva drosjeturen kostar på førehand

Kundane må få vite kva drosjeturen kostar før dei set seg i bilen, meiner Forbrukarombodet. Ombodet ønsker også meir prisinformasjon på nett og på plassar passasjerane ferdast.