Fem tips for å unngå spam til e-post og mobil

Tips en venn

Mottakers e-post:
Din e-post:

Fem tips for å unngå spam til e-post og mobil

28.09.2010

Er du lei av spam-meldinger til e-post og mobil? Forbrukerombudet gir deg noen tips til hvordan du kan unngå spammingen.

1. Vern om dine e-postadresser og ditt telefonnummer
Ikke legg igjen telefonnummeret eller e-postadressen din på nettsider du ikke stoler på, eller som du tror kan komme til å sende deg uønsket informasjon og reklame. Tenk deg om før du gir fra deg telefonnummer og e-postadressen din. Opprett gjerne en egen e-postkonto som du oppgir på internettsider du ikke er sikker på.

2. Ikke gi ditt samtykke til å motta e-post eller på mobiltelefon

Kryss aldri av for "jeg godtar at opplysningene benyttes til..." når du registrerer deg på en tjeneste. Vær særlig forsiktig med hva slags vilkår du aksepterer når du deltar i konkurranser eller bruker gratistjenester på nettet.

3. Skjul e-postadressen din på Internett
Vær forsiktig med å legge igjen e-postadressen din på nettsider, forum, chat-kanaler, nyhetsgrupper og lignende. De fleste spammere finner e-postadresser ved å søke på internett.

4. Svar aldri på spam fra ukjente avsendere

Svarer du på spam, blir avsender varslet om at e-postkontoen din er aktiv, noe som igjen fører til at du vil motta mer spam. Bruk derfor heller ikke funksjonen for automatisk fraværsmelding på din private adresse når du er på ferie.

Er avsenderen et seriøst og kjent selskap, kan du kontakte selskapet og be om at de fjerner deg fra registeret eller eventuelt benytte avmeldingsfunksjonen i e-posten.

5. Skaff deg et oppdatert spamfilter og benytt "blokker avsender"-funksjonen
Mange e-posttjenester tilbyr spamfilter gratis sammen med e-postkontoen. Bruk også "blokker avsender"-funksjonen for å rapportere spam.

Og husk: Dersom du mottar en e-post med et tilbud som høres for godt ut til å være sant, så er det alltid nettopp det. Du har ikke vunnet i et lotteri, fått tilbud om potente legemidler til spottpris, arvet en rik onkel eller blitt invitert med på et smart forretningskonsept.

Se eksempler på ulike typer svindelforsøk i Forbrukerombudets svindelgalleri.

Forbrukerombudet, Sandakerveien 138, 0484 Oslo | Tlf 23 400 600 | Faks 23 400 601 | Nettredaktør: Hege Kristin Ulvin