Svindelforsøk mot DNB-kunder

Tips en venn

Mottakers e-post:
Din e-post:

Svindelforsøk mot DNB-kunder

05.01.2012

Mange forbrukere fikk i går kveld og i morgentimene i dag en e-post fra DNB med beskjed om at nettbanken og bankkortet deres har blitt sperret. Problemet er at e-posten ikke kommer fra DNB, men fra svindlere som forsøker å lure til seg sensitiv informasjon.

Likelydende e-poster er sendt fra flere forskjellige avsendere, som alle gir inntrykk av å tilhøre DNB: service@alerts.com, dnb@dnb.no, sales.dnb@sales.dnb.no eller reply@reply.no.

- Det er svært enkelt å manipulere e-poster slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift istedenfor en kreativ svindler, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

Svindeleposten inneholder en lenke som viser til en nettside i Tyskland. Også denne nettsiden gir inntrykk av å tilhøre DNB, hvilket den ikke gjør.

Ved første øyekast kan e-posten og nettsiden se troverdig ut, men en seriøs aktør som DNB ville aldri be deg om å oppdatere personopplysningene dine på denne måten.

- Følger du lenken i e-posten og gir fra deg informasjon om kontonummer, kredittkortnummer, brukernavn og passord osv., risikerer du at svindlerne vil misbruke informasjonen. Enten til å svindle deg direkte eller til å svindle andre i ditt navn, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

Ta kontakt med banken
- Dersom du har klikket på lenken og sendt sensitiv informasjon til svindlerne må du straks ta kontakt med banken for å sperre bankkort og nettbank, råder fagdirektør Petter Ravne Bugten.

Dersom du kun har mottatt e-posten, men ikke klikket på lenken, eller dersom du har fulgt lenken, men ikke sendt inn informasjon, har ingen skade skjedd.

Avslør svindlerne
Dette er bare en av mange ulike typer svindelforsøk Forbrukerombudet mottar henvendelser om. Forbrukerombudet har derfor laget et eget «svindelgalleri» der du kan få mer informasjon om phishingsvindel og andre typer nettsvindel.

Kontaktpersoner hos Forbrukerombudet:
Petter Ravne Bugten, fagdirektør (Tlf: 922 01 622)
Bård Solem, juridisk rådgiver (Tlf: 454 90 019)

Forbrukerombudet, Sandakerveien 138, 0484 Oslo | Tlf 23 400 600 | Faks 23 400 601 | Nettredaktør: Hege Kristin Ulvin