Advarer mot forhåndsbetaling ved netthandel

Tips en venn

Mottakers e-post:
Din e-post:

Advarer mot forhåndsbetaling ved netthandel

20.10.2010

Forhåndsbetaler du varen du kjøper over internett, risikerer du at varen aldri dukker opp og at pengene dine er tapt. Ikke betal på forhånd, og sjekk nettbutikken grundig før du bestiller, oppfordrer Forbrukerombudet. 

- Hvis du ikke er 100 prosent trygg på den du handler med, bør du aldri forhåndsbetale varer over internett, advarer fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.

Betalte – fikk ikke varen
Forbrukerombudet har nylig fått klager fra forbrukere som ikke har mottatt varene etter å ha forhåndsbetalt disse hos selskapet Alcaimport.

- Vi kan foreløpig ikke si om dette er svindel eller om selskapet sliter med logistikken. Kundene har uansett blitt villedet når varen ikke dukker opp innen den gitte tidsfristen. Dette er ulovlig, fastslår fagleder Lars Grøndal.

Forbrukerombudet har nå bedt Alcaimport om forklaring på hvorfor forbrukerne ikke har fått varene sine.

- Ingen sikkerhet
Selv om en nettbutikk virker seriøst og ordentlig, er det risikabelt å forhåndsbetale.

- Å betale direkte til selgers konto er det mest risikable du kan gjøre. Da har du ingen sikkerhet om firmaet for eksempel går konkurs i mellomtiden. Det tryggeste er derfor å betale med kredittkort, påpeker fagleder Lars Grøndal hos Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet anbefaler også å gjøre en grundig sjekk av nettbutikken før bestilling.

- Sjekk andres erfaringer med nettbutikken før du bestiller varer over nettet. Da finner du ofte fort ut om butikken er til å stole på, sier Grøndal.

Du kan undersøke den aktuelle nettbutikken blant annet ved å søke på nettsiden The shopping assistant.

Les Forbrukerombudets ti tips til sikrere netthandel her.


Kontaktpersoner hos Forbrukerombudet:

Lars Grøndal, fagleder (Tlf: 95 84 28 80)
Bård Solem, jurist (Tlf: 45 49 00 19)


Forbrukerombudet, Sandakerveien 138, 0484 Oslo | Tlf 23 400 600 | Faks 23 400 601 | Nettredaktør: Trine Aaen